Behov

Mål ur kursplanen:

Skolan skall i sin undervisning i teknik sträva efter att eleven:
- utvecklar sina insikter i den tekniska kulturens kunskapstraditioner och utveckling och om hur tekniken påverkat och påverkar människan, samhället och naturen

Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det femte skolåret:
- kunna redogöra för, inom några väl bekanta teknikområden, viktiga aspekter på utvecklingen och teknikens betydelse för natur, samhälle och individ

Syfte med lektionen:

Eleverna ska få kunskap om att utvecklingen av ny teknik och produkter sker för att en person eller ett företag har sett att det finns ett behov att tillfredställa. Eleverna ska få upp ögonen för hur olika behov leder till utvecklingen av ny teknik.

Uppvärmning – Behovsbingo

1
Material från Teknikspanarna
Kopieringsunderlaget 'Bingobricka' (fyra olika varianter)
2
Material att komplettera med
Penna, sudd
3
Att förbereda
Ett exemplar av kopieringsunderlaget Bingobricka till varje elev (det finns fyra olika varianter så att alla elever inte får bingo samtidigt).

Uppvärmningsövningen – så går den till

I denna övning får eleverna fundera över på vilket sätt vi har nytta av de tekniska produkter vi är omgivna av. Varför har någon hittat på dem? Vilka behov fyller de?

  • Dela ut ett exemplar av kopieringunderlaget Bingobricka till varje elev.
  • Läs produktbeskrivningarna från listan nedan, en i taget. Du väljer själv i vilken ordning du vill läsa beskrivningarna.
  • Eleverna gissar vilken produkt du beskriver, letar upp den i listan på sin bingobricka och gör en markering. De drar sedan ett streck till det behov som produkten löser. Därefter markerar de samma siffra i bingospelet. De elever som får fem i rad först ropar BINGO!
  • Välj om ni vill spela en eller flera gånger.

 Produktbeskrivningar

1. (Kylskåp) Kök, Svensk uppfinning, Stort , Förlänger hållbarheten, Cirka 3-8 grader Celsius

2. (Häftpistol) Magasin , Fjäder, Metall, Fäster saker, Gör ont att skjuta sig med

3. (Spis) Reglage, Lucka, Induktionshäll, Värme, Platta

4. (Vattenspridare) Munstycke, Slang, Blött, Sommar, Trädgård

5. (Toalettstol) Vit, Vattenlås, Lock, Avlopp, Porslin

6. (Tennisracket) Tillverkades förut av trä (idag ”kompositmaterial”) , Strängar, Handtag, Nät, Boll

7. (Respirator) Maskin, Låtsaslunga, Sjukhus, Andning, Elektronisk

8. (Glasögon) Enbart för vissa personer, Optik, Slipade, Styrka, Båge

9. (Dammsugare) Slang , Munstycke, Luftpump, Robot , Påse

10. (Kundvagn) Hjul, Förvaring, Handtag, Sits för barn, Affär

11. (Helikopter) Rotorblad, Aerodynamik, Instrumentpanel, Räddar liv, Vertikal start och landning

12. (Tändsticka) Liten, Billig, Svensk uppfinning, Tänds mot ett visst material, Köps i ask

13. (Stol) Design , Rygg , Ben, Sits, Vid köksbordet

14. (PET-flaska) Plast, Förvaring, Etikett, Gängad kork, Pant

15. (Slalompjäxor) Inbyggd värme , Formgjuten , Bindningar, Spännen, Snö

16. (Potatisskalare) Metall, Vass, Rostfri , Handtag, Mat

17. (Traktor) Gaffel, Motor, Hytt, Däck, Skopa

18. (Post it-lapp) Oftast gul, Fyra hörn, Kan fästas flera gånger, Billig, Uppfunnen av en olyckshändelse

19. (Blixtlås) Svensk uppfinning, Har funnits i ungefär 100 år, Metall , Plast, Håller ihop tygdelar

20. (Krockkudde/airbag) Explosion som utlösningsmekanism , Säkerhet , Livräddare, Uppblåsbar, Luft

21. (Hiss) Schakt, Motvikt , Vajer , Lodrät, Transport

22. (Trafikljus) Tidsinställd, Ljud för synskadade, Gul, Röd, Grön

23. (Gitarr) Resonans, Hals, Kropp, El eller akustisk, Rockstjärna 

24. (Takbox) Horisontell, Låsbar, Istället för spännband, Förvaring, Bil

25. (MP3-spelare) Bärbar, Gigabyte, Hörlurar, Ljudfiler, Musik

Uppdraget – Framtidens bilar

1
Material från Teknikspanarna
Kopieringsunderlaget 'Framtidens bilar'
2
Material att komplettera med
Penna, papper
3
Att förbereda
Läs faktarutan om bilens utveckling. Ett exemplar av kopieringsunderlaget Framtidens bilar till varje grupp.

Uppdraget Framtidens bilar – så går det till

I detta uppdrag ska eleverna hjälpa ett företag som utvecklar bilar. Företaget behöver hjälp med att ta fram behovsspecifikationer för framtidens bilar för olika målgrupper. 

  • Dela in klassen i grupper med 3–4 elever i varje grupp.
  • Dela ut kopieringsunderlaget Framtidens bilar till varje grupp.
  • Välj om eleverna ska arbeta med någon av de föreslagna målgrupperna eller utgå från en annan målgrupp, exempelvis sin egen familj.
  • Elevernas uppdrag är att lista så många behov som de kan komma på. Det kan både vara behov som det redan finns en lösning på och behov som inte har någon lösning idag. Uppmuntra elevernas kreativitet. Här finns inga rätt eller fel, ju fler idéer desto bättre.
  • För att det ska bli enklare för eleverna att komma igång är behovsspecifikationen indelad i fyra kategorier: Trivsel i bilen, underhållning & sysselsättning, förvaring samt säkerhet.
  • Låt grupperna redovisa för varandra.
  • Avsluta med att prata om att teknik löser olika behov. Bilen är bara ett exempel där det finns massor med behov vid sidan om det mest uppenbara – att transportera sig.

Målgrupper att välja bland

- Barnfamilj med 3 barn som är 2, 10 och 16 år
- Barnfamilj med 1 barn som är 11 år + 2 hundar och 2 katter
- Ett ungt par som gillar att sporta


Exempel på behov för en trivsam miljö i bilen:

  • Kunna skärma av mellan syskonen så att man inte störs av varandra.
  • Ställa in en individuell temperatur för varje person i bilen.
  • Kunna dricka och äta utan att behöva oroa sig för att spilla.
  • Lyssna på egen musik men ändå höra när någon behöver säga något.
  • Sköna sittplatser för alla i bilen.
  • Ett sätt att hålla medtagen mat och dryck i rätt temperatur.
     

Vill ni göra mer?

  • Eleverna väljer ut ett behov från listan och utvecklar en lösning för behovet. De skriver eller ritar sin idé och redovisar hur de tänkt. 
  • Låt eleverna välja ett annat transportmedel och göra en likadan behovsspecifikation till en utvald målgrupp. Exempel på transportmedel: Spark, buss, tåg, flygplan, tunnelbana, båt och så vidare. 
  • Som hemläxa kan eleverna få i uppgift att fråga en eller flera personer hemma om deras viktigaste tekniska pryl. Vilket behov fyller den? Hur gjorde man innan den fanns? Varför är den viktig?

Fakta om bilens utveckling

I slutet av 1700-talet byggde fransmannen Nicolas Joseph Cugnot den första föregångaren till dagens bil. Det var en ångmaskindriven trehjuling som var tänkt för ammunitionstransporter inom det militära. Den kom aldrig i användning på grund av den låga topphastigheten och den instabila konstruktionen. Den första svenska ångmaskinen byggdes 1892 av Jöns Cederholm och den första med bensindriven motor av Gustaf Erikson i slutet av 1800-talet. Maxfarten för de ångdrivna fordonen var omkring 4–5 km/h. Det dröjde ytterliga några år fram till 1908, då Henry Ford började massproducera bilar enligt löpande band-principen. Det var den ”riktiga” födelsen av dagens bilar. Modellen hette T-ford och ofantliga 16,5 miljoner exemplar såldes fram till 1927.

Svensk bilsäkerhet

Sedan dess har bilen utvecklats oerhört mycket. Den har blivit snabbare, bekvämare och säkrare. För utvecklingen inom bilsäkerhet har Sverige varit ett viktigt land. Trepunktsbältet uppfanns av svensken Nils Bohlin 1958. Året efter var Volvo först i världen med trepunktsbälte som standard. Svenska bilsäkerhetsföretaget Autoliv tillverkade trepunktsbältena både då och nu. Idag är företaget dessutom världsledande på krockkuddar. En av Autolivs senaste säkerhetsprodukter är en mörkerkamera som hjälper förare att se människor och djur även när det kolsvart ute. Mörkerkamerorna finns bland annat i vissa av BMW:s nya bilmodeller.

Extrauppdrag 1 – Kontorskul

1
Material från Teknikspanarna
Kopieringsunderlaget 'Planskiss'
2
Material att komplettera med
Sax, penna, papper (vitt eller färgat), sudd, linjal
3
Att förbereda
Ett exemplar av kopieringsunderlaget Planskiss till varje grupp. Kopiera gärna i A3.

Extrauppdraget Kontorskul – så går det till

Medarbetarna hos Teknikspanarna har olika behov när de arbetar på sitt kontor. Elevernas uppdrag är att hjälpa till att lösa dessa.

  • Dela ut en kopierad planskiss till varje grupp om 2–3 elever. Berätta för eleverna att man på en planskiss ser rummet och produkterna i rummet uppifrån. 
  • Eleverna funderar över vilka produkter som de tycker löser Teknikspanarnas fem behov som finns specificerade på ritningen.
  • Eleverna ritar upp de produkter som kan tänkas lösa behoven på ett papper (vitt eller färgat). Eleverna ritar produkterna så som de ser ut uppifrån. Eleverna klipper sedan ut produkterna och placerar in dem någonstans på kontoret. 
  • Planskissen över kontoret är gjord i skala 1:25 (om du kopierat i A3) så eleverna måste fundera över hur stora produkterna är på riktigt och hur stora deras produkter i papper ska vara. Tips! Utmärkt att integrera med matematiken.
  • På skissen fyller eleverna också i vilken eller vilka produkter de har valt för att fylla behovet. Det finns inga rätt eller fel, eleverna är fria att uppfinna nya produkter om de vill.
  • De elever som blir klara tidigt kan arbeta vidare med att hitta lösningar på fler behov som Teknikspanarna har på sitt kontor. Teknikspanarna behöver också: 
    • En skön plats att vila på 
    • Något att förvara alla tekniska småprylar i
    • Något som ger ljus
    • Något som får upp humöret när det är svårt att komma igång och jobba
    • Ett övervakningssystem så att ingen obehörig tar sig in
  • Som lärare kan du också förbereda lappar med olika behov och låta eleverna dra varsitt ”hemligt” behov.
  • Sätt gärna upp planskisserna i klassrummet eller samla ihop dem till ett kompendium.

Extrauppdrag 2 – Snickarroboten

1
Material från Teknikspanarna
Kopieringsunderlaget 'Snickarroboten'
2
Material att komplettera med
Penna, sudd
3
Att förbereda
Ett exemplar av kopieringsunderlaget Snickarroboten till varje grupp.

Extrauppdraget Snickarroboten – så går det till

Eleverna ska utveckla en snickarrobot som kan hjälpa till att bygga ett hus.

  • Dela in klassen i grupper med 3–4 elever i varje grupp.
  • Dela ut ett exemplar av kopieringsunderlaget Snickarroboten till varje grupp.
  • Börja med att diskutera i helklass vilka olika moment som krävs för att bygga ett hus. Till din hjälp finns sammanställningen som listar några av de arbetsuppgifter en byggnadsarbetare utför, samt vilken utrustning och material hen kan tänkas behöva. Sammanställningen är tänkt som förslag och inspiration, eleverna kan självklart utforma sin robot på annat sätt. För att underlätta för eleverna i pryldjungeln har vi förenklat byggprocessen. Förklara för eleverna att färre och mer genomtänkta arbetsuppgifter är bättre än många, mindre genomtänkta.
  • Låt eleverna redovisa för varandra.

Elevernas ritningspapper är uppdelat i fyra fält:

  1. Skissytan: Här ska roboten ritas in.
  2. Funktion: Här listar eleverna vilka funktioner/arbetsuppgifter som roboten kan utföra och förklarar de funktionerna. Eleverna drar också pilar till den del på roboten som utför funktionen. 
  3. Utrustning: Här beskriver eleverna vilka verktyg roboten har till sitt förfogande.
  4. Tekniska data: Här ska eleverna skriva yttermått, vikt och energikälla för roboten.


Exempel på arbetsuppgifter för byggnadsarbetare:

Arbetsuppgifter - verktyg och tillbehör:

Sätta ihop - tejp, lim, spik, hammare, skruvmejsel, skruv, rep, häftklammer, svets, murbruk
Dela - sax, motorsåg, sågklinga, kniv, laser, hyvel
Klämma - tång
Fila - fil, slipmaskin
Märka - tejp, penna, laser
Måla - pensel, spruta
Mäta - laser, tumstock
Lysa - ficklampa, strålkastare
Kommunicera - telefon, dator, penna, internet, tv, radio
Förvara - verktygslåda
Hålla - gripklor
Lyfta - armar
Flytta - transport/rullband, skottkärra, hjul
Gräva - spade
Slänga - avfallskvarn, soptunna
Rensa/städa - dammsugare, kvast, vattenslang
Spränga/krossa - dynamit, slägga
Borra - borrmaskin
Lasta - grävskopa, container
Gripa - tänger
Vrida - leder
Klättra - stege

Extrauppdrag 3 – Seriestripp

1
Material från Teknikspanarna
Kopieringsunderlaget 'Seriestripp'
2
Material att komplettera med
Penna, sudd
3
Att förbereda
Ett exemplar av kopieringsunderlaget till varje elev

Extrauppdraget Seriestripp – så går det till:

I detta uppdrag ska eleverna fundera över hur de kommer i kontakt med teknik under en vanlig dag och hur tekniken hjälper dem.

  • Dela ut ett exemplar av kopieringsunderlaget Seriestripp till varje elev.
  • Be eleverna skapa en egen serie om hur de använder teknik under en vanlig dag. De fyra fälten motsvarar morgon, förmiddag, eftermiddag och kväll. Under varje fält fyller eleven i vilket behov som löses av tekniken som de har ritat. 
  • Precis som i en vanlig serie ritar eleverna bilder och pratbubblor. Om eleverna kör fast:
    • Hur vaknar de?
    • Med vad kammar de sig?
    • Hur tar de sig till och från skolan?
    • Använder de någon teknik när de håller på med sin hobby? 
  • Sätt upp serierna i klassrummet eller samla ihop dem till en serietidning; ”En dag med teknik”.