Marknadsföring och försäljning

Mål ur kursplanen:

Skolan skall i sin undervisning i teknik sträva efter att eleven:
- utvecklar insikter i den tekniska kulturens kunskapstraditioner och utveckling och om hur tekniken påverkat 
 och påverkar människa, samhället och naturen
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det femte skolåret:
- Kunna redogöra för, inom några väl bekanta teknikområden, viktiga aspekter på utvecklingen och teknikens 
 betydelse för natur, samhälle och individ
 

Syfte med lektionen:

Ge eleverna en inblick i marknadsföring och försäljning kopplat till teknik och ett teknikföretags arbete. Eleverna ska 
få kunskap om att produkten måste uppfylla tidigare steg i produktutvecklingscykeln för att någon ska vilja köpa den. 
Eleverna får fundera över vad olika målgrupper har för teknikbehov.

Uppvärmning – Gissa produkterna som marknadsförs

1
Material från Teknikspanarna
-
2
Material att komplettera med
Penna och papper
3
Att förbereda
Läs igenom utdragen ur reklamkampanjerna

Uppvärmningsövningen – så går den till 

Eleverna får höra ett utdrag ur en reklamkampanj och ska lista ut vilken produkt som marknadsförs.

  • Dela in eleverna i grupper om 3-4 personer. Dela ut 11 papper till varje grupp, A4 eller A5.
  • Läs utdragen ur reklamkampanjerna högt.
  • Varje grupp pratar ihop sig och enas om ett svar som skrivs ned på papper. Varje grupp får i tur och ordning visa sitt svar innan du avslöjar det korrekta svaret. Påpeka för eleverna att det är viktigt att ingen gissar högt utan att alla grupper får chans att diskutera.
  • Diskutera om det är viktigt för företag att marknadsföra sina produkter och tjänster på marknaden så att människor blir intresserade av att köpa produkten eller tjänsten.

Utdrag ur reklamkampanjer

  1. Ett nödvändigt ont – en succé i över 100 år
    Sedan 1910 har vi hållt oss till det vi kan bäst – dam och smuts. Det har gjort oss till en av världens ledande leverantörer av ..... till både hem och offentlig miljö. Många ser våra produkter som ett nödvändigt ont men det gråter vi inte över. Så länge de gör succé när de används.
    Rätt svar: Dammsugare

  2. Detta är ..... som inte bara är rolig och smidig att köra utan dessutom bränsleeffektiv och miljöklassad. Tack vare sin prisbelönade 1,0 liter motor släpper den ut 106 gram CO2/km och drar från 4,5 liter/100 km. Innovativ design och avancerad teknologi gör den smidig och alert i stadstrafik.
    Rätt svar: Bil

  3. Flärd och glamour är egentligen ingenting för en ..... När den står röd och fin på en nyklippt gräsmatta signalerar den mest stolthet över att klara sitt jobb år efter år, utan att klaga. Men det är klart, med sin närvaro visar den också att här bor någon som  bryr sig om kvalitet. Och vem vet, kanske en och annan vänder sig och tittar lite extra när du drar förbi med din .....
    Rätt svar: Gräsklippare

  4. Att resa i lyx
    Med sådan lyx kommer du att vilja stanna bakom ratten, för att köra blir ett rent nöje. Bakom den moderna looken väntar en förstklassig komfort. En dröm för användaren och en fröjd för ögat. Vi har inte sparat in på något. Badrummet har inbyggd dusch, köket är utrustat med ett stort kylskåp och sängarna är breda. Nu är det din tur!
    Rätt svar: Husbil

  5. Hållbarhet är viktigt. Komfort också.
    Din ..... ska vara en plats där du verkligen kan koppla av. Och vara så bekväm att du bara vill slänga dig i den så fort du kommer in genom dörren. Eftersom vi tycker att du och din ..... ska få åldras tillsammans, utsätter vi våra ..... för hållbarhetstester som simulerar vardagslivets påfrestningar.
    Rätt svar: Soffa

  6. ..... kan vara snygga, men kan även reglera ljusinsläppet, skydda mot insyn och minska bulret utifrån. De är dessutom klimatsmarta eftersom de kan hjälpa till att reglera inomhustemperaturen. Och när du käner dig redo för något nytt är det faktiskt också busenkelt att byta.
    Rätt svar: Gardiner

  7. Do not touch – nytt för kök och badrum
    Beröringsfria ..... är inte bara hygieniska utan har också blivit populära tack vare att de har vattenbesparande funktioner och att de är enkla att använda. Perfekt om du har kladdiga händer!
    Rätt svar: Blandare (vattenkran)

Tips!

Gå igenom varje utdrag ur reklamkampanjen en gång till och diskutera med eleverna. Förslag på frågor:

  • Varför har företaget valt att marknadsföra produkten såhär?
  • Vilka speciella ord tycker eleverna är viktiga att ha med för att man ska bli intresserad av att köpa produkten?
  • Blir eleverna lockade av att köpa produkten?
  • Skulle man kunna markndsföra den på något annat sätt istället?

Uppdraget – Teknikspanarnas uppfinnarhörna

1
Material från Teknikspanarna
Kopieringsunderlaget 'Min idé'
2
Material att komplettera med
Penna
3
Att förbereda
Ett exemplar av kopieringsunderlaget till varje elev

Uppdraget Uppfinnarhörnan – så går det till

Nu är det dags för eleverna att komma på en egen idé till Teknikspanarnas uppfinnarhörna. Man kan ta fram en helt ny uppfinning eller en förbättring av en teknisk pryl. 

  • Dela ut ett exemplar av kopieringsunderlaget Min idé till varje elev.
  • Gå igenom produktutvecklingscykelns steg och berätta att det är så det går till på företag när man utvecklar nya produkter.
  • Eleverna hittar på en egen idé genom att utgå från ett behov som de själva eller någon annan har. Det kan vara en helt ny uppfinning eller en förbättring av en teknisk pryl.
  • Eleverna ritar sin uppfinning och svarar på frågorna i kopieringsunderlaget.

Hjälp på traven?

När man ska hitta på en ny idé är det enklast att utgå från ett behov som man själv eller någon annan har. Det kan vara bra att fokusera på ett litet område om man behöver hjälp för att komma igång. Finns det till exempel några behov i klassrummet, i köket, i samband med sporten man utövar o.s.v? Lista gärna många behov innan ni väljer ut vilket ni vill jobba med att hitta en lösning på. 

 

Vill ni göra mer?

  • Som hemläxa kan eleverna få leta reda på reklam för en teknisk produkt. Vad är det för produkt? Vilket behov löser den? Vad lyfter företaget fram i marknadsföringen? Ta med till skolan och visa upp.
  • Låt eleverna skriva en säljande reklamtext till en produkt de gillar. Målet är att skriva så att de själva skulle bli sugna på att köpa produkten. Be dem fundera på vilket behov den löser och varför de tycker att produkten är bra. Försök få fram det i reklamtexten.
  • Låt eleverna välja ut en produkt och kontakta ett teknikföretag (via telefon, e-post eller besök) som tillverkar produkten för att ta reda på hur de jobbar med marknadsföring. Förslag på frågor: Vilka olika marknadsföringssätt använder sig företaget av? Vilka målgrupper har man? Marknadsför man sig på olika sätt för olika målgrupper? Har företaget ändrat sitt sätt att marknadsföra sig sedan man började sälja produkten?

Fakta om uppfinningar

När man uppfinner hittar man på någonting som inte redan finns. En uppfinningsrik person är påhittig. Det är så saker och ting utvecklas: någon får en smart idé och kommer på en ny produkt eller utvecklar en produkt som redan finns och gör den ännu bättre. 

När man pratar om uppfinningar menar man ofta sådant som berömda uppfinnare hittat på. Två exempel är glödlampan och dynamiten. Har ni tänkt på vilken tur det är att någon någon gång också uppfunnit saker som diskmaskin, sax och buss? De produkterna löser ju många viktiga behov som vi har: Att kunna rengöra våra tallrikar så vi slipper äta på smutsiga fat, eller att kunna dela eller klippa ut någonting utan att använda kniv. Eller tänk på bussen, som hjälper oss att transportera många människor samtidigt. Det är ju både bekvämt och bra för miljön.

Extrauppdrag 1 – Dunderdammsugaren

1
Material från Teknikspanarna
Kopieringsunderlaget 'Dunderdammsugaren'
2
Material att komplettera med
Penna, färgpennor, sudd
3
Att förbereda
Ett exemplar av kopieringsunderlaget till varje grupp. Kopiera gärna i A3.

Extrauppdraget Dunderdammsugaren – så går det till

I detta uppdrag ska eleverna hjälpa ett företag som har planer på att sälja en superbra dammsugare. Företaget behöver hjälp med att göra en reklamaffisch utifrån olika målgrupper. Eleverna jobbar utifrån tre olika målgrupper.

  • Dela in eleverna i grupper om 3-4 elever. Dela ut ett exemplar av kopieringsunderlaget Dunderdammsugaren till varje grupp. 
  • Dela ut en av målgrupperna nedan till varje grupp. Flera grupper i klassen kan arbeta mot samma målgrupp.
    - Barn
    - Vuxet par i 40-årsåldern
    - Gammal kvinna som har ont i ryggen
  • Eleverna ska tillverka ett förslag på reklambild och en säljande slogan för dammsugaren. 
  • Be eleverna att välja ut 5 av egenskaperna från listan på affischen. De väljer utifrån vad de tycker passar bäst till den målgrupp de blivit tilldelade. Vilka behov har målgruppen? Vilka funktioner är viktiga? 
  • Färgen och storleken på grupperna själva välja. 
  • Eleverna ringar in eller stryker under de egenskaper de har valt, ritar en bild av dammsugaren och skriver en slogan.
  • Låt grupperna redovisa för avarandra hur de har tänkt.
  • Viktigt! Fokus ligger på aspekter som behov, funktion och design. Eleverna måste tillsammans fundera ut vad det är de vill framhäva och ha med på sin reklamaffisch. Hur kan tekniken hjälpa oss med olika saker beroende på livssituation och ålder?